onsdag 17. oktober 2012

Renessansekunst i reklame

Oppgave: Finn et eksempel på at kjente kunstverk blir brukt i reklamesammenheng, og si noe om det opprinnelige kunstverket, kunstneren og hva reklamen formidler.

I dag er vi omgitt av reklame så å si overalt hvor vi går. I flere av reklamene møter vi kjente personer eller kunstverk fra for eksempel renessansen. 

Jeg bestemte meg for å ta for meg denne reklamen fra Lufthansa, som er det nasjonale flyselskapet i Tyskland og er et av verdens største målt i antall reisende passasjerer. I denne reklamen blir det kjente kunstverket Mona Lisa, som er malt av Leonardo Da Vinci, men som bilde er selvfølgelig omgjort slik at det skulle passe inn i reklamen.

Leonardo Da Vinci (1452 – 1519) er en verdens mest kjente malerere, og Mona Lisa er ett av de mest kjente verkene hans. Han er også en av de største og mest mangesidige begavelser euroeisk kultur har fostret opp.


Det blir reklamert for at reisene til Frankrike er billige. Mona Lisa har fått på seg et skjerf og litt sminke, dette er med på å gjøre bilde litt mer attraktivt. Samtidig kan det vekke litt mer oppmerksomhet, fordi folk kjenner igjen bilde bare at det er forandret litt på. Mange vil derfor studere det litt mer.

Det originale verket Mona Lisa er i dag eid av den franske stat og er fast utstilt ved Musée du Louvre i Paris. Vi har også hørt alt snakket rundt selve smilet til Mona Lisa, og alle teoriene om hva Leonardo Da Vinci egentlig mente med dette smilet. Det er også blitt påbekt at smilet går igjen i de fleste kunstverkene til Da Vinci.


Kilder:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar